Zo, dat was even een gekkenhuis! Voor wie het nog niet heeft gezien: ik ging viraal met mijn video ‘Arnhem met bergen’ .
In de video zijn diverse bekende hotspots van Arnhem in de sneeuw te zien met bergen in de achtergrond. Door mijn passie voor video & animatie te combineren leidde het tot een creatief eindresultaat! Het leek me leuk om te delen wat er vooraf gegaan is en wat dit uiteindelijk mij heeft opgeleverd.
Op zondag 14 februari om 16:41 plaatste ik mijn video op LinkedIn. Kort daarna werden de eerste likes en reacties van connecties uit mijn netwerk zichtbaar. De eerste dagen daarna merkte ik op dat aantal weergaven steeds meer werden. Dit was met zo’n 24 uur al rond de 850. Dit klinkt veel en dat is het ook, maar niet waarvan je zou denken dat dit ook gelijk viral is. Kort daarna was het steeds sneller gaan lopen door een sneeuwbaleffect doordat de connecties van de personen uit mijn netwerk deze ook zagen, deelden en reageerden.
Ook ben ik de op dag na LinkedIn mijn video op Instagram gaan zetten en heb ik diverse media uit de omgeving getagd. Denk hierbij aan Omroep Gelderland, RTV Arnhem etc. Omroep Gelderland pikte het op en benaderde mij met de vraag of ze de video, uiteraard met bronvermelding, mochten plaatsen op hun Instagram en Facebook. Toen ging het pas echt hard. Het aantal reacties en likes stroomden binnen en ik kreeg diverse reacties in privéberichten over hoe leuk ze het vonden. Intussen op Linkedin kreeg ik meerdere meldingen voor connectieverzoeken en profielbezoeken.
Sinds begin dit jaar werk ik met een nieuwe camera, een Z-CAM E2-M4 voor de geïnteresseerden. Omdat ik nog moest wennen aan deze camera besloot ik wat testopnames van Arnhem te maken om zo meer handigheid te krijgen in het gebruik. Eén van de shots die ik maakte was van de Korenmarkt met daarbij de Aspen Valley in de voorgrond. Omdat de beelden in de Coronatijd zijn opgenomen en er die week ook sneeuw was gevallen, waren veel mensen buiten en ontstond er een beetje het ‘wintersport’ gevoel alleen de bergen ontbraken… Zo creëerde ik snel het idee om het plaatje compleet te maken met bergen.
Je zult je vast afvragen wat zoiets mij nu heeft opgeleverd. Dan heb ik hier voor je alles op een rijtje gezet:
In het kort gezegd denk ik dat viral gaan een kwestie van geluk is, organisch gezien dan. Het moet iets unieks zijn waardoor je je onderscheidt, opvalt en wat mensen uitnodigt om naar te kijken. Ik denk dat het in mijn geval de combinatie is geweest van creativiteit, het gebruik van Arnhem in de setting en de periode van plaatsing (Corona en de vele mensen die de sneeuw opzochten). Dus inspelen op een actuele situatie is zeker belangrijk.
Ik hoop je hiermee te laten zien hoe sterk online zichtbaarheid kan zijn. Het biedt zeker geen garanties, maar het is altijd beter dan niets! Heb je zoiets van ‘ja, dat lijkt mij ook wel wat!’ ? Neem gerust even contact met me op en vraag vrijblijvend een gratis intake aan!