Je wilt door middel van een uitleganimatie jouw boodschap of verhaal vertellen? Een animatie uitleg video is een middel om op een leuke en toegankelijke manier een bedrijfsproces of werkwijze begrijpelijk te maken. Met deze video nemen we samen jouw doelgroep mee in de reis die jullie gezamenlijk bewandelen. Aan de hand van verschillende unieke geanimeerde illustraties en visualisaties vertellen we een verhaal. Jouw verhaal.
Neem contact opEen uitleganimatie is een video waarin we door middel van verschillende geanimeerde illustraties een proces of boodschap uitleggen. Vaak is dit een korte video van ongeveer maximaal twee minuten waarin complexe ideeën, diensten, producten of werkprocessen worden toegelicht. De verschillende illustraties zorgen ervoor dat de boodschap zowel met geluid (voice-over) als met beeld wordt overgebracht. Door in de video gebruik te maken van beelden die de doelgroep raakt en herkend, spreken we het visuele geheugen aan op een unieke en onthouden mensen het proces of de boodschap beter.
Neem contact opEr zijn veel situaties te bedenken waarbij het interessant kan zijn om een uitleganimatie te laten maken. Eén van deze situaties is een dienst van een bedrijf of de lancering van een nieuw product. Wanneer je een product of dienst hebt laten ontwikkelen waar je doelgroep nog niet van gehoord heeft, dan kunnen de verschillende geanimeerde illustraties voor duidelijkheid zorgen.
Hoe geweldig je product of service ook is, wanneer jouw klanten hier de meerwaarde niet van inzien, wordt het lastig om uiteindelijk tot een sale te komen. Een uitleganimatie zorgt ervoor dat jouw doelgroep weet wat ze van jou kunnen verwachten.
”Voor mijn winkel met schoonheidssalon heeft Dave de huisstijl, logo en website ontworpen en gemaakt. Dave komt alle afspraken na, mailt snel terug en komt met idee‘n en oplossingen. Daardoor een erg prettige samenwerking!.”
Elske, Beauty Stores & Salons Apeldoorn
”Niet alleen was het proces heel makkelijk en flexibel, Dave heeft een kwaliteit geleverd die boven verwachting was!.”
Marjolijn, Wild Stones Amsterdam
”Erg prettig samengewerkt met Dave. We hebben hem gevraagd om twee video's te maken voor op onze website. Dave werkt vriendelijk en professioneel met video's van topkwaliteit als resultaat..”
Jeroen, StuComm
”Naast zijn kwaliteiten op het gebied van film is het ook een fijne persoon in de omgang, goed bereikbaar, kritisch en heeft hij oog voor detail!”
Paul, Golazo Sports
Ik ben er van overtuigd dat we samen iets tofs kunnen realiseren. Benieuwd naar de mogelijkheden?
Neem contact opBinnen mijn vakgebied ken ik verschillende soorten uitleganimaties. Deze worden opgedeeld in drie categorieën, namelijk een 2D animatie, frame by frame animatie en 3D animaties. Naast platte animaties bestaan er ook 3D animaties waarbij je animatie ‘ruimtelijk’ kan maken. Ook is het mogelijk om bij het laten maken van een uitleganimatie video te combineren met animaties. Op deze manier kan je jouw video naar een hoger niveau tillen. Ben je benieuwd welke animaties ik in het verleden al geproduceerd heb? Bekijk dan eens mijn portfolio.
Een 2D animatie is een relatief simpele animatie die enkel bestaat uit twee dimensionale aspecten. Dit betekent dat er geen diepte te zien is en de animatiefilm slechts uit platte illustraties bestaat. Deze stijl van animeren zien we veel terug in tekenfilms, maar heeft ook juist de afgelopen jaren weer een opmars gemaakt. Ondanks de verschillende mogelijkheden die er zijn in de wereld van animeren, blijft een 2D uitleganimatie de minst complexe variant. Dit kan van pas komen, bijvoorbeeld wanneer je doelgroep wat ouder of juist jonger is.
2D animatie laten makenNaast de verschillende dimensies, kan ik ook een uitleganimatie maken met behulp van de frame by frame techniek. Bij deze techniek wordt als het ware elk beeld/frame handmatig gemanipuleerd. Wanneer veel beeldjes/frames achter elkaar worden geplakt, dan ontstaat er een beweging/animatie. Vaak wordt dit toegepast bij stop-motion. Denk bijvoorbeeld aan het laten bewegen van Legopoppetjes of kleipoppetjes.
Stop-motion animatie laten makenAls aanvulling op de 2D animatie is het met 3D mogelijk om diepte te tonen in animaties. Deze drie dimensionale stijl zorgt voor meer leven in de animaties. Waar 2D animaties voornamelijk vaak plat getekend worden, worden 3D animaties ruimtelijk gemaakt doordat je van meerdere kanten de visuele elementen kan bekijken. In de wereld van 3D zijn er veel mogelijkheden. Dit maakt deze vorm van animeren ook zo populair. Zo is deze voor verschillende bedrijven in te zetten. Vaak wordt het toegepast bij het uitleggen van de werking van producten en fabrieksprocessen.
3D animatie uitlegvideo laten makenTijdens de ontwikkeling van een uitleganimatie ga je samen met mij, Dave Schepers, aan de slag met de creatie van een unieke uitleganimatie. Als creatieveling is mij niets te gek! Het is mijn doelstelling om het gevoel van jouw bedrijf te vertalen in een unieke identiteit en uitstraling. Door een jarenlange en brede ervaring in verschillende studioÕs in binnen- en buitenland werkzaam geweest te zijn, weet ik wat wel en wat niet werkt. Ik weet hoe belangrijk je identiteit en verhaal is waarmee jij impact wilt maken en de indruk die je wekt bij jouw doelgroep. Naast dat er iets mooi uit ziet, is het ook belangrijk dat het functioneert. Daarom is elke productie die ik maak doordacht met een creatief idee en de juiste doelstelling. Graag ga ik samen met jou de uitdaging aan om jouw verhaal over te brengen door video en animaties bij je toekomstige klanten!
Leer me kennenVoordat we starten, gaan we samen in een eerste gesprek bepalen welk verhaal er in jouw uitleganimatie verteld moet worden. In dit gesprek bepalen we samen het concept, de boodschap en wat we willen communiceren. Daarnaast denken we gezamenlijk na over de te bereiken doelstelling van de uitleganimatie. En eventueel kijken we met welke meetwaarden we het succes van de video meten. Dit wordt vooral ondersteund door videomarketing.
Nadat we de doelstelling en het concept bepaald hebben, gaan we aan de slag met het bepalen van de stijl van de animatie. Wat voor soort animatie gaan we inzetten? En, welke animatiestijlen kunnen we hier het beste voor inzetten? Het gevoel dat de doelgroep heeft bij het zien van de video is enorm belangrijk. Dit gevoel kunnen we beïnvloeden door goed na te denken over de sfeer, stijl en de kleuren die we gebruiken in de animatievideo.
Vervolgens ga ik op basis van de informatie uit onze eerste brainstormsessie aan de slag met een ruwe schets en werk ik dit uit tot een storyboard. In deze setting deel ik de verschillende scenes op en visualiseer ik hoe de uitleganimatie eruit komt te zien. Deze wordt ondersteund met enkele stijlvoorbeelden en kijken we naar de overige benodigdheden die de video kracht bij kunnen zetten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan bepaalde soorten muziek, een voice-over of andere elementen. Wanneer het stijlvoorbeeld van de animatie uitlegvideo akkoord is, wordt de rest van het verhaal in deze stijl uitgewerkt. We stellen vast hoe de animatie er visueel uit komt te zien en na het verwerken van eventuele feedback kan ik van start met het maken van de animaties.
In deze fase kan het animeren echt beginnen. Ik ga aan de slag om de geïllustreerde elementen tot leven te brengen. Dit doe ik onder andere door de animaties bewegend te maken. Hieruit volgt een eerste geanimeerde versie van de uitleganimatie. Deze eerste versie is bedoeld om jou een beeld te geven hoe het geheel er bewegend uit komt te zien, voorzien van verschillende muziekvoorbeelden. Na het zien van deze eerste versie volgt een eerste revisieronde. Het is gemakkelijker om in de eerste versie aanpassingen te maken, dan achteraf. Daarom is deze feedback enorm belangrijk voor het eindresultaat.
Na de eventuele feedback wordt de animatievideo gefinetuned. Ik zorg voor passende geluidseffecten en de afronding van de passende animaties. Bij eventuele wensen maak ik zowel een korte als een lange variant en is het mogelijk om de video passend te maken voor verschillende social media kanalen.
Bij Eyefinity Media is de gemiddelde doorlooptijd van een uitleganimatie ongeveer vier weken. Dit hangt geheel af van de omvang van de productie. Wanneer je bijvoorbeeld video wilt combineren met animaties, dan kan dit proces langer duren.
Enkele factoren die de productietijd van een animatie uitleg video beïnvloeden zijn de lengte van de video, de complexiteit van het product, dienst of service, de complexiteit van de manier van animeren en de visuele stijl die toegepast zal worden.
Bij de productie van een animatie uitleg video bestaan geen vaste regels. Zo hangt het geheel af van de complexiteit en de omvang van het proces dat je uit wilt leggen. Door de komst van verschillende social media kanalen merk ik wel dat je gebonden zit aan bepaalde tijd.
Vaak zijn de animatievideo’s waarin we een bepaald proces toelichten rond de twee minuten in lengte. Voor verschillende social media kanalen kunnen we deze inkorten tot korte video’s, GIF’s, teasers, quotes of andere onderdelen uit de video.
Tijdens onze brainstormsessie kijk ik naar de branding van jouw bedrijf en bij het verhaal krijg ik vaak een goed gevoel van wat welke muzieksoort hierbij zou kunnen passen. In sommige gevallen kan het zijn dat je al een bepaalde muziekstijl in gedachten hebt. Dat is mooi, want dan kan ik rekening houden in welke stijl(en) ik kan gebruiken voor de animatievideo. Wanneer je nog geen gevoel hebt bij de gewenste muziek, dan kunnen we deze samen bepalen.
Afhankelijk van de sfeer van de video bepalen we welke muziek passend is tijdens de video. In sommige gevallen kan het ook voorkomen dat er helemaal geen muziek benodigd is om de boodschap over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer we er nadrukkelijk een stijlkeuze van willen maken en alleen een voice-over is die de tekst tijdens de video inspreekt. Een bekend voorbeeld zijn enkele commercials van het merk Bose, waarbij express geen geluid en muziek wordt toegepast, waardoor de fantasie van de kijker dit zelf invult.
De prijs van een uitleganimatie is afhankelijk van een sterk aantal factoren. Het is dan ook lastig om een one-size-fits-all prijs te geven. Deze prijs is net zoals de doorlooptijd afhankelijk van de lengte, hoeveelheid geïllustreerde elementen,  complexiteit en de stijl die we toepassen tijdens de productie van de animatie uitleg video. Karakteranimatie is bijvoorbeeld een element waar veel productietijd in zit waardoor de productie complexer wordt omdat deze vaak bestaat uit organische bewegingen.
Maar om je toch een indicatie te kunnen geven starten de prijzen van een gemiddelde animatievideo rond de 2750-3500 euro,- exclusief BTW.
In veel gevallen is de doorlooptijd van een opdracht 4-6 weken. Na deze anderhalve maand ontvang je van mij een complete uitleganimatie. Wel is het goed om hierbij te vermelden dat de werkelijke doorlooptijd afhangt van verschillende factoren.
Hierbij kun je denken aan de omvang van de productie en de lengte, complexiteit en stijl van animeren.
Sinds de oprichting van mijn bedrijf ben ik zeer enthousiast over de mogelijkheden die video te bieden heeft. Dit maakt dat ik naast uitleganimaties, ook andere soorten video’s produceer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het laten maken van een bedrijfsfilm of social media animaties. Verder is het ook mogelijk om jouw video aan te vullen met dronebeelden. Hierbij kunnen we bijvoorbeeld je bedrijfspand, de omgeving of andere objecten in kaart brengen. Kortom, voor het gehele pakket op het gebied van videobewerking en animaties kan je bij Eyefinity Media terecht.
Ben je nieuwsgierig wat ik voor je zou kunnen betekenen? Maak vrijblijvend kennis om te bepalen of het inzetten van een animatie uitleg video voor jouw bedrijf de oplossing is. Tijdens een vrijblijvende online kennismaking vertel ik je over wat mogelijk is. Laat je verrassen door de verschillende mogelijkheden die we in kunnen zetten om jouw verhaal door middel van een unieke uitleganimatie te kunnen vertellen!